vineri, 12 iunie 2009

Lecturi obligatorii

Ce voi recomanda aici nu trebuie să înlocuiască alte lecturi. Citiţi tot ce vă face plăcere, citiţi poezie, romane poliţiste, SF - tot ce aveţi chef. Şi eu voi face la fel.
Dar cînd
  • se dau ordonanţe prin care guvernul poate abroga legi,
  • acordul cu FMI devine o operaţiune tip "Bani pentru partid" (de fapt, pentru realegerea lui Băsescu),
  • dreapta extremă, xenofobă cîştigă teren în toată Europa,
  • criza devine pretext şi mijloc de îmbogăţire pentru unii, în timp ce numărul celor marginalizaţi continuă să crească,
Mi se pare de domeniul evidenţei că trebuie să citim sau să recitim cărţile din lista de mai jos:

Jonathan Swift (opere complete)
Franz Kafka (opere complete)
Bertolt Brecht (opere complete, dar mai ales "Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită")
Eugene Ionesco (opere complete, dar în primul rînd "Rinocerii")
George Orwell (opere complete)
I.L.Caragiale (opere complete)
William Golding ("Împăratul muştelor")

Dacă aveţi de propus şi alţi autori, alte cărţi, le putem adăuga pe listă. Pînă mai e timp.

Update: lista continuă cu următoarele titluri, în urma propunerilor venite de la comentatori:
Cernâşevski - ¨Ce-i de făcut¨, Lenin - ¨Un pas înainte, doi paşi înapoi¨ şi, pentru copii, varianta romaneasca Ilf&Petrov, adică Băsescu&Daniel Morar - ¨Uite flota, nu e flota¨, editie princeps. (propuse de George Şerban)
Brave New World de Aldous Huxley şi Fahrenheit 451 a lui Ray Bradbury, propuse de Casandra.
Dan Mihu propune şi el Huxley (Minunata lume nouă + Insula) si Ray Bradbury (Fahrenheit 451), dar adaugă şi Gabriel Garcia Marquez ("Toamna patriarhului")

Lista rămâne deschisă, desigur. Dar cred că ar fi bine să le citim/recitim măcar pe acestea.


23 de comentarii:

  1. Eu am de propus doar asta!

    Iată, vine din nou cel hrănit cu numai rouă
    de la Livan, într-acest an, al nouălea.
    Preajma blând înmiresmând,
    rugu-i fumegând.

    Născutul din ou şi hrănit cu numai rouă,
    în roşu nimb, într-acest timp, al nouălea.
    Rodnic foc şi nou izvod,
    arderea-i de tot.

    Fie să renască numai cel ce har
    are de-a renaşte, curăţit prin jar,
    din cenuşa-i proprie şi din propriu-i scrum,
    astăzi ca şi mâine, pururi şi acum.

    RăspundețiȘtergere
  2. As insista sa adaugati (ma puteti cita) Cernasevski - ¨Ce-i de facut¨, Lenin - ¨Un pas inainte doi pasi inapoi¨ si pentru copii varianta romaneasca Ilf&Petrov, adica Basescu&Daniel Morar - ¨Uite flota, nu e flota¨, editie princeps.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma tem ca trebuie sa va contrazic, dar nu o sa insist!

    RăspundețiȘtergere
  4. Sa mai adaugam Brave New World de Aldous Huxley si Fahrenheit 451 a lui Ray Bradbury.

    casandra

    RăspundețiȘtergere
  5. Casandra,
    Mulţumesc pentru sugestii - ai perfectă dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  6. Gabriel Garcia Marquez (Toamna patriarhului)
    Aldous Huxley (Minunata lume noua + Insula)
    si, din pacate,
    Ray Bradbury (Fahrenheit 451)

    RăspundețiȘtergere
  7. Dan Mihu

    Sigur că da, Marquez nu poate să lipsească!
    Nici Huxley, nici Bradbury, propuşi deja de Casandra.

    RăspundețiȘtergere
  8. EL Desdichado

    N-am citit cartea, iar din ce ştiu despre Junger... nu e cazul. Dar putem discuta duminică şi despre asta.

    RăspundețiȘtergere
  9. Excelenta ideea! Si lista. As mai propune doua titluri: "Palatul viselor" de Izmail Kadare si "Sarbatoartea tapului" de Mario Vargas Llosa.

    RăspundețiȘtergere
  10. Putem include in lista si un film, numai unul? Nu de alta, dar i se potriveste manusa principalului nostru personaj politic. Filmul se cheama "All the king's men" si e o ecranizare a unui roman scris de americanul R.P. Warren. Nu-mi amintesc sub ce titlu a rulat filmul in Romania, eu l-am vazut la TV, cu o distributie de exceptie: Sean Penn, Anthony Hopkins, Kate Winslet, Jude Law...

    RăspundețiȘtergere
  11. Jose Saramago - Eseu despre luciditate

    Daca imi spuneti ca nici asta nu are legatura cu lista, imi iau jucariile si plec! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Pro DOC

    Foarte bune propuneri! Mai ales cartea lui Kadare mi-a plăcut foarte mult.
    La primul update intră pe listă amîndouă.

    RăspundețiȘtergere
  13. Daaaa!!!
    Cernâşevski - ¨Ce-i de făcut¨...hm, am ramas in urma.

    RăspundețiȘtergere
  14. + Alejo Carpentier - Recursul la metoda, chiar mai degraba decit Toamna patriarhului, e mai usor de citit.

    RăspundețiȘtergere
  15. Instalatorul

    Da, sigur, e o propunere foarte bună!

    RăspundețiȘtergere
  16. Adaug si eu ca lectura obligatorie cartea dumneavoastra ,,Labirint obligatoriu''. Mi-a placut foarte mult, spre exemplu acest pasaj :,,Scrisul şi dragostea, dragostea şi scrisul. Două jumătăţi, de fapt două feţe ale aceluiaşi întreg. Am devenit un întreg, am redevenit, prin dragoste şi prin scris. Dragostea m-a ajutat să trăiesc şi să scriu, scrisul îmi dă acea încredere în mine care mi-a lipsit atît de mult şi tot el îmi dă, uneori, în momentele cînd merge foarte bine, o stare de beatitudine vecină cu extazul. M-a vindecat şi de nevroză, în măsura în care o nevroză poate fi vindecată. Să zic mai bine că m-a ajutat să-mi domin nevroza. Şi mă simt mai puternică.''

    RăspundețiȘtergere
  17. Mălina Aniţoaei

    Îţi mulţumesc pentru vorbele frumoase despre "Labirint obligatoriu", dar nu cred că, tematic, îşi are locul printre cărţile de pe listă. Ar fi, poate, cel mult, cîteva pasaje. Mai degrabă "Don Juan şi ceilalţi", dacă vrei neapărat să propui o carte de-a mea.

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!