marți, 20 ianuarie 2009

Cît mai lent posibil

Compozitorul american John Cage (1912-1992), elev al lui Arnold Schönberg, a devenit faimos datorită lucrărilor sale scrise pentru pian preparat, dar mai ales pentru piesa Linişte - 4’33’’, o culme a muzicii aleatorii. Nicio notă nu se aude în timpul interpretării celor trei părţi ale piesei, ci doar zgomotele întîmplătoare din sală şi din împrejurimi. Dacă relaţia linişte-zgomot-muzică a jucat un rol important în creaţia lui Cage, o altă preocupare a lui a fost timpul. Scurgerea timpului.
În 1985, John Cage a scris Orga2/CMLP (în engleză: Organ2/ASLSP - As Slow aS Possible). Cît mai lent posibil. I se părea oare că lumea se grăbeşte prea mult?
Cît mai lent posibil. Cît de lent?

Citiţi mai departe pe Tamada.ro, doar azi e marţi. Apoi reveniţi aici să ascultaţi cum sună liniştea.

10 comentarii:

  1. Am idei pentru piese asemănătoare, însă mă tem să nu fiu acuzat de plagiat...

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, aşa am crezut şi eu cînd am auzit prima dată de piesa Linişte - 4'33''. Cu vreo 40 de ani în urmă. De atunci, zgomotul din jur nu a încetat să crească. Iar de "CMLP", acum îmi dau seama cît de bine rimează cu acel "Clipă, opreşte-te" al lui Goethe.

    RăspundețiȘtergere
  3. Auzind, cam tot cu 40 de ani în urmă, de "Linişte", mi-am imaginat-o ca fiind scrisă pentru orchestră. Azi văd că m-am înşelat...

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu, deloc. Instrumentul e neprecizat.
    Există pe YouTube şi o variantă cu orchestră simfonică, dirijată de Lawrence Foster. Dar filmuleţul are tot felul de explicaţii şi durează prea mult, aşa că am preferat varianta pentru pian.

    RăspundețiȘtergere
  5. Hihi! Postasem si eu mai demult 4'33" in varianta de orchestra. Si altele. Dar pe asta cu ASLSP nu o stiam..Foarte interesant. Am citit si pe Tamada.ro :)

    RăspundețiȘtergere
  6. @Lilick
    :)
    Este şi un site al evenimentului, inclusiv cu sunetele cîntate pînă acum. Caută pe google cu cuvinte cheie John Cage, Halberstadt.

    RăspundețiȘtergere
  7. Lilick, am găsit linkul:
    http://www.john-cage.halberstadt.de/

    RăspundețiȘtergere
  8. Pana am ajuns eu sa comentez aici, au mai aparut doua posturi. Oricum, nu il baga prea mult in seama pe Vania, el e un glumet

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!