miercuri, 12 august 2009

Dar Gioconda ce zice?


Duminică 2 august, aglomeraţie chiar mai mare decît de obicei la Luvru. Prima duminică din lună intrarea este gratuită şi, deci, setea de cultură creşte.
Multă lume şi în sala care găzduieşte picturile lui Leonardo da Vinci. Brusc, o femeie scoate din poşetă o cană de ceramică şi o azvîrle spre "Gioconda", cel mai celebru tablou din lume. Şi cel mai bine protejat. Cana se sfărîmă de geamul blindat. Paznicii din muzeu o identifică rapid pe agresoare - o rusoaică, se pare. Totul se linişteşte, vizitarea muzeului continuă.
Femeia care a agresat-o pe Monalisa a fost internată la psihiatrie. Dar faimoasa pînză a lui da Vinci, în peste 500 de ani de existenţă, a trecut prin multe - furată de cîteva ori, atacată cu pietre sau chiar cu acid.
Presa franceză, vorbind despre această întîmplare, face aluzie la "Sindromul lui Stendhal", acea stare de saţietate, de greaţă uneori, de rău fizic pe care o trăiesc unii cînd văd prea mult frumos adunat laolaltă. I se mai spune "Sindromul florentin" sau, cu un termen medical, "hiperculturemie". Dacă vă interesează, puteţi citi aici şi aici.
Aşa o fi. Mi s-a aplecat şi mie după ce am stat o săptămînă la Florenţa, unde am vizitat toate muzeele, monumentele şi bisericile. Dar n-am spart nasul lui David, nici n-am atentat la vreun tablou de la Uffizzi sau Pitti. În schimb, ajunsă la Roma, în primele zile n-am mai fost în stare să mă bucur de comorile artistice ale Cetăţii Eterne. Numai ideea de a intra într-un muzeu îmi făcea rău. Noroc că Roma este un muzeu în aer liber...
Aşa o fi, ziceam. Dar e plină lumea de vandali care taie canapelele din trenuri, scrijelesc inimioare în coaja copacilor, mîzgălesc zidurile cu inscripţii obscene... Şi la ei o fi tot sindromul lui Stendhal? Parcă nu-mi vine să cred.

Dar dacă vă întrebaţi ce zice Gioconda de toate astea, vă încredinţez eu că nu zice nimic. Surîde.

22 de comentarii:

  1. Lucia, nu ştiu dacă te pricepi, eu doar din citite, că n-am...
    Cică şi copiii, aşa până pe la vreo 4-5 ani, când se zice că sunt "stricători", adică zgârmă, sparg, deşurubează, dezlipesc, descleiază, taie, rup... după puterile lor, fac treburile astea fără pic de răutate, exclusiv din curiozitate, fiindcă ăsta e modul lor de-a cunoaşte lumea.
    Posibil ca tipii ăia care taie canapele, îşi gravează inimioara pe copaci, elimină măcar o stinghie băncilor prin parcuri sunt...rămaşi la mintea copiilor de 5 ani.

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca frumosul in exces,, poate sa produca asemenea reactii violente cum se vor manifesta romanii, in toamna ,la prezidentiale?Oare,ranjetele in exces,pot provoca un asemenea sindrom?Dati-mi doamna,o speranta! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. @Lucia

    Sărumuna.

    Ce să zică şi ea, taaace şi zâmbeşte, ca fetele crescute bine pe vremuri...
    Da' ce-o fi în sufletul ei... nu-uuu-ma' Dumnezeu ştie!

    Bordelezu

    RăspundețiȘtergere
  4. Renata, şi eu tot din citite... S-ar putea să ai dreptate...

    Lucia - eu sper din toată inima că da!

    Bordelezu - da, săraca, vai de sufletul ei!

    RăspundețiȘtergere
  5. Lucia, de data asta tu surazi de pe blogul asta la Gioconda!

    RăspundețiȘtergere
  6. @Lucia

    "Simona, dar unde e un da Vinci?"

    :)) :)) :)) !!!

    Excelentă remarca, mie nu mi-a trecut prin cap, dar şi răspunsul...

    Bordelezu

    RăspundețiȘtergere
  7. Analogia cu iubirea nu pot sa nu o fac...

    Deci asa se explica despartirile cu cearta din marile amoruri, din prea multa dragoste. Nu ?

    RăspundețiȘtergere
  8. 'Neata Lucia. lipsa de respect pentru lucruri asta ar fi explicatia pentru multiplele vandalisme din partea oamenilor.referitor la raspunsul tau unde e Da Vinci? cred ca in tabloul Giocondei, s-a vehiculat ideea ca de fapt ar fi fost el modelul după care a pictat binenteles dand tabloului tenta feminina.

    RăspundețiȘtergere
  9. Lucia, buna seara! Sa-l cautam pe da Vinci?!

    RăspundețiȘtergere
  10. Masalkheri!
    Grea treaba, îl plâng...
    Tu te gâdili.

    Bordelezu
    Nu te speria, învăţ swahili...

    RăspundețiȘtergere
  11. Bordelezu, am auzit că în swahili există nişte înjurături foarte plastice :))

    RăspundețiȘtergere
  12. 'Mneatza!

    Bine... fie, nu te gadili...
    Da' nici cu mainile incrucisate nu poti sta, ca model, sa fie clar! :)

    Bordelezu

    RăspundețiȘtergere
  13. Bordelezu,
    Văd că ai renunţat la swahili :D
    Nu, n-am să stau cu mîinele încrucişate. Cu mîinile pe tastatură e bine?

    RăspundețiȘtergere
  14. E biiiiine! :)

    Nu, n-am renuntat, nu se stie cand voi avea nevoie de swahili.
    Nu pot sa sufar lingala. Si nici nu mai e la moda, de cand s-a dus Mobutu Sese Seko Kuku Ngbengu Wa Za Banga, dar sunt destui care o folosesc, trai-le-ar familia...
    R-ar a boalii de treaba, uitasem Kuku, l-am bagat la urma, dupa ce-am recitit, era esentialul.

    Bordelezu

    RăspundețiȘtergere
  15. Bordelezu, o înjurătură în swahili sau în orice altă limbă e oricînd bună la casa omului. Nu se ştie cînd e nevoie...
    Cît despre răposatul Mobutu cel cu nume răsunător, mi se pare mie sau detectez o oarecare nostalgie...?

    RăspundețiȘtergere
  16. Lucia, bag sama ca faci progese in swahili... :D
    Si j'etais Dieu... ntz, a zis-o deja Barjavel, si j'etais da Vinci... :))

    Bordelezu

    RăspundețiȘtergere
  17. Bordelezu,
    Vai, mulţumesc, mă flataţi :))

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!