luni, 9 noiembrie 2009

Zidul, după 20 de ani

Acum 20 de ani, jour pour jour, cum zic francezii, eram la Paris, cu gîndul de a nu mă întoarce în România lui Ceauşescu. Fata la care stăteam, franţuzoaică, a strigat: "Cade zidul Berlinului, veniţi să vedeţi". Ne-am repezit la televizor. Mă gîndeam atunci că în România imaginile acelea erau interzise, românii aveau să afle despre ele, aşa cum aflau orice, de la "Europa liberă". Dar la noi, cînd? Asta ne întrebam, privind cu emoţie spărtura din zidul care împărţise Berlinul în două lumi. Emoţia că trăiesc unul din marile momente ale istoriei.
Au trecut 20 de ani. Sunt la Bucureşti şi mă uit la TV5. Se transmite ceremonia care marchează împlinirea a 20 de ani de la căderea Zidului. Invitaţi de onoare: Angela Merkel, Lech Walesa, Mihail Gorbaciov.
Mă uit la TV5. Nicio televiziune din România nu transmite în direct ceremonia de la Berlin.
No comment.

21 de comentarii:

  1. Dacă nimeni nu-şi poate trage vreun folos electoral, sau oarece ratinguri, de ce să se transmită ?
    De doi bani televiziuni...

    RăspundețiȘtergere
  2. la ce te mai astepti Lucia.societatea romana este ..manelizata, am zis ca si printr-o schimbare radicala de "regim" ne vor trebui multi ani ca aceasta societate sa se vindece macar in parte.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cody
    Ai dreptate, dar numai parţial. E un izolaţionism de care nu manelizarea se face vinovată.

    RăspundețiȘtergere
  4. De ce ar transmite? Nu prea cred că avem ce sărbători. Bine, e frumos să vorbeşti despre libertate, aia, aia... Dar suntem cu adevărat liberi? S-a schimbat ceva radical? Sau pur şi simplu am revenit la o ordine "naturală", care este doar cu puţin mai neopresivă decât comunismul? Noi, poate, am câştigat mai mult, pentru că intelectualii, cu destule excepţii, din păcate, nu se simt bine în totalitarism. Dar oamenii simpli au câştigat ceva, în afară de libertatea de a pleca unde văd cu ochii, pentru a supravieţui?

    RăspundețiȘtergere
  5. Constantin Gheorghe
    Da şi nu. Da, pentru că e adevărat ce spuneţi, nu, pentru că tocmai asta ar fi trebuit să se dezbată în studio, dacă ar fi existat vreo transmisie directă. A fost o cotitură a istoriei, a schimbat lumea - cred că era cazul să se discute despre asta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, pacat ca în România schimbarile în bine nu sunt prea vizibile (Constantin Gheorge are dreptate!), ca în alte tari Europene! Eu spre exemplu, fara caderea Zidului, nici nu as fi visat sa vad vre-o data Germania... asa însa, locuiesc aici de 10 ani.
    Dar nu de aceea am intrat aici-la comentarii- ci pentru a felicita din inima pe proaspatul vicepreşedinte al Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Carmen
    Mulţumesc pentru felicitări :)
    Fără căderea Zidului n-ar fi fost nici Revoluţia română, viaţa noastră ar fi fost alta. Mai bună? Mai rea? E de discutat.

    RăspundețiȘtergere
  8. ştire : nu s-a transmis în direct, pentru că Băsescu încă nu ajunsese la ceremonie , abia pe seară a ajuns, la focurile de artificii.

    RăspundețiȘtergere
  9. Cand ma gandesc ca am fost la doi trei pasi de zid in 85 si 88.... Ma ia si acum cu friguri cand imi amintesc mutrele posace ale alora care patrulau pe acolo.
    Da unde a intarziat Besescu? Nu cumva s-a repetat faza cu Eltin la Dublin??... :))
    Felicitari pentru alegere. )(

    RăspundețiȘtergere
  10. Am gasit un articol la rubrica electronica a postului de televiziune (nr.1 în Germania)ARD :
    http://www.tagesschau.de/ausland/mauerfallreaktionen100.html
    "Presedintele român Traian Basescu a folosit Aniversarea (din Berlin), spre a comemora victimele schimbarii, din tara lui. Căderea Zidului a fost urmată în România de o revoluţie împotriva regimului Ceausescu. Aproximativ 1100 de oameni au fost ucişi. Revolta a dus la răsturnarea şi executarea lui Nicolae Ceauşescu, cel ce a domnit o perioada lunga de timp."
    La televizor-tocmai urmaresc transmisiunea în direct si nu am vazut ca actualul presedinte al României- ce domneste deasemenea de prea mult timp, cu recunosc toti românii :-(( -ar fi în Berlin?!

    RăspundețiȘtergere
  11. Adrian SM
    Mulţumesc mult.
    La Berlin n-am ajuns decît în 1993.

    Carmen
    Da, actualul preşedinte domneşte de prea mult timp şi sper să nu mai fie ales. A fost la Berlin în seara asta, înţeleg că a întîrziat, dar a fost acolo, l-am văzut.

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna dimineata Lucia, sa ai o zi faina la cele trei evenimente

    RăspundețiȘtergere
  13. 'Neaţa, Cody, mulţumesc, o zi bună şi ţie!

    RăspundețiȘtergere
  14. Lucia Verona,
    iti doresc ceasuri bune toata ziua :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Am simtit o mare dezamagire...
    Chiar si in Spania pe TVe au alocat timp pentru asta....
    Fara nici o legatura...
    Romania...dezamagire?
    Sau cruda realitate?

    RăspundețiȘtergere
  16. Jenika
    Încep să cred că românii au vocaţia izolării...

    RăspundețiȘtergere
  17. Madam Lucia....
    Vocatia fatalitatii eterne si infinite , cum imi place mie sa spun mereu.....
    Nu ne cunoastem istoria si nici macar trecutul apropiat...
    Daca intrebi copii de la scoala primara si pana la cei de liceu , raspunsul lor legat de personalitati sau despre Revolutie raspunsul e cel optim : Andreea Esca, Oana Zavoranu ...sau cine stie ce bazaconie ...
    Noi...inca...nu avem puterea de a ne privii in ochii si de a accepta ceea ce s-a intamplat, puterea de a acuza vinovatii si de a gasi iertare in sufletele noastre flamande de dreptate...
    Arhive secrete , inregistrari secrete, servicii secrete si mai presus de toate astea un sistem politic bazat pe relatiile secrete ale unui sistem comunist care inca nu a murit....
    Repet.... vocatia fatalitatii eterne si infinite a unui popor caruia ii este frica de istoria si de destinul sau....
    Dezamagire...
    Oare cei care au murit atunci , au lacrimat acum?

    RăspundețiȘtergere
  18. Jenika
    Da, se poate... dar mă tem că sistemul bazat pe relaţii secrete e de la fanarioţi încoace...

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!