luni, 30 noiembrie 2009

De ce NU Băsescu - un motiv personal

Motivul meu personal. Şi motivul vostru personal, al celor care citiţi această postare. Şi, cred, motivul nostru personal, al tuturor celor care folosim cuvîntul scris pentru a ne exprima - scriitori, jurnalişti, bloggeri.
Libertatea de expresie este înscrisă în Constituţie. Preşedintele, ca garant al Constituţiei, ar trebui să vegheze la respectarea acestei libertăţi fundamentale.
Dar cînd Traian Băsescu spune "Eu îngădui libertatea presei şi o să o îngădui şi în următorul mandat", impulsul meu este să fug, să evadez, să mă exilez din ţara asta, aşa cum eram pe cale s-o fac acum douăzeci de ani din acelaşi motiv. Să depindă - din nou - scrisul meu de "îngăduinţa", de bunul sau răul plac al unui individ? Ce-l va împiedica, sub pretextul luptei cu mogulii, să îngrădească libertatea presei în versiunea revizuită a Constituţiei? Ce-l va împiedica să creeze o cenzură a blogurilor? Atunci cazuri ca al Sibillei, sancţionată şi persecutată din cauza celor scrise pe blogul ei personal, vor fi zeci, sute, mii. Apoi nu vor mai fi deloc, pentru că toată lumea va înţelege lecţia şi pe bloguri vom scrie numai despre starea vremii sau despre recoltele din Farmville. Poate nici măcar atît.
Nu s-a prea discutat pe bloguri acest subiect. O excepţie notabilă: Andrei Bădin. Oare de ce? Sigur, au fost rezultatele primului tur, coaliţia, pumnul dat copilului... Pumnul în gura presei a trecut aproape neobservat.
Spre deosebire de cei mai mulţi dintre voi, am avut de-a face cu cenzura înainte de 1989, ştiu ce înseamnă ca un text la care ai muncit (poate ani de zile, în cazul unui roman) să-ţi fie tăiat, mutilat, dacă nu chiar interzis. Spre deosebire de cei mai mulţi dintre voi, ştiu ce înseamnă autocenzura, ce înseamnă să scrii cîntărind fiecare vorbuliţă, ca nu cumva să superi pe cineva.
Eu nu mai vreau să trăiesc aşa! Deja simt acea stare de sufocare de acum douăzeci de ani... Ar însemna că revoluţia a fost degeaba, că se închide cercul şi ne întoarcem de unde am plecat.

Dacă Băsescu este reales, va trebui să plec din ţară. La vîrsta mea, nu este o hotărîre uşor de luat. Dar voi pleca. Unde? Oriunde. Chiar şi pe Lună, am aflat că tocmai s-a descoperit apă acolo.

33 de comentarii:

  1. Nashpa! ma gandesc tot mai des la asta. Din pacate nu vad o cale de a o lua de la capat. Dar indarjirea Mariucai, ma sperie. Trebuie sa fiu cu ea sa o duc la scoala, sa o iau de la scoala, sa o duc la facultate, sa o iau de la facultate, sa o duc la serviciu, sa o iau de la serviciu, sa o duc sa o plimb in parc, cand va imbatrani si ... toate fleacurile astea :)

    RăspundețiȘtergere
  2. O, nu, nu plecaţi ! În acest caz ar trebui să plece vreo 16-17 milioane de romîni !
    Mi se pare mult mai uşor să ne încordăm muşchii şi să punem ştampila pe cine trebuie, ca să plece unul singur. Cu tot cu camarila lui.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ca om e josnic,ca presedinte nu este,ca politician este de gasca doar cu el ca liderul gastii,ca familist e deplorabil,ca infatisare este de speriat,ca aspect fizic este grosolan,ca individ este bestie,ca persoana este mediocru,ca fiinta este lamentabil.Si ma tem :(
    Elisa

    RăspundețiȘtergere
  4. Elisa
    A;a este. Şi eu mă tem.

    GS
    Da, pentru Măriuca merită să faci sacrificii.

    Matilda
    Daaa, ar fi mult mai bine!

    RăspundețiȘtergere
  5. Preiau Leapşa, D-na Lucia Verona !
    Da, NU Băsescu, pentru Zoran, pentru copiii instituţionalizaţi, pentru mine, pentru voi, Oaenii Minunaţi în care cred şi de la care-am învăţat să nu renunţ !
    Spun/pun şi aici:
    http://www.youtube.com/watch?v=nLugkb4r7Tk

    * d-l Boc să organizeze o dezbatere în partidul PD despre excesul ridiculos… *

    * Traian Băsescu este o RUŞINE… pentru că în fruntea Statului Român NU poate fi cineva care se comportă în asemenea hal *

    *…popularitatea de care se bucură Băsescu este o RUŞINE pentru noi *… * dacă ar fi ceva de suspendat în România, ar fi nişte moravuri…. servilismul din România este… dacă ar fi ceva de curmat în România, ar fi acest SERVILISM.. … asta e DEMNITATE ?… *

    RESPECT!
    Sibilla

    RăspundețiȘtergere
  6. Lucia ma doare mult faptul ca foarte multi nu pun pret pe libertatea de gandire si exprimare, sunt dispusi sa uite tot ce a insemnat un sistem represiv in viata noastra, chiar nu mai vreau sa mai traiesc intr-un asemenea sistem, sper ca majoritatea romanilor isi vor da seama macar acum cand mai pot face ceva ca nu exista viitor cu Traian Basescu si trebuie sa constientizeze toti cei care ne conduc ca Constitutia trebuie modificata in asa fel incat niciodata un singur om sa nu mai detina in mana atata putere cata a detinut Basescu, sa nu mai existe nici macar o virgula care sa puna la indoiala ce are de facut presedintele si ce nu.

    RăspundețiȘtergere
  7. Cody,
    În general, ai dreptate. Dar legile - inclusiv Constituţia - sunt scrise pentru oameni normali. Teoretic, şi constituţia de dinainte de 1989 putea să pară democratică. Asta nu l-a împiedicat pe Ceauşescu să devină dictator.
    Singura modificare posibilă în sensul pe care-l doreşti tu ar fi trecerea la republică parlamentară, cu preşedinte ales de Parlament. Dar pentru asta trebuie un Parlament puternic, o clasă politică matură. Deocamdată nu le avem.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu TU trebuie să pleci, Lucia, ci ei! Scârbele.
    Deşi e adevărat că cel mai inteligent renunţă...

    RăspundețiȘtergere
  9. Sibilla, scuză-mă, îţi răspund cu întîrziere - aşa este şi sper să cîştigăm!

    Renata
    Sau poate că vor fi mai mulţi cei care vor vota împotriva lui Băsescu - ar fi şi asta un semn de inteligenţă, nu?

    RăspundețiȘtergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  11. În acest loc era un comentariu semnat, cu mult curaj, anonim. Un anonim de culoare portocalie, care vorbea despre sine la plural şi care probabil n-a împlinit încă 15 ani din moment ce confundă cenzura cu politica editorială.
    Pe acest blog anonimii nu au ce căuta, am mai spus şi repet: şterg chiar şi comentariile favorabile dacă nu sunt semnate măcar cu nişte iniţiale sau un pseudonim.

    RăspundețiȘtergere
  12. Vai, draga, dar ce aer sufocant e p-aici! Nu mai suport cenzura! Vreau libertatea cuvantului! Apropo, Lucia, daca mai pun trei motive, mi-am facut "leapsa"? M-am plictisit de dobitocul ala. Mai bine ii dau niste sfaturi lui Geoana, ca si acolo avem o ... o ... problema, ca sa zic asa! :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Oooo, ce uitam?! Azi e ziua mea, a ta, a lui, a ei, a noi, a voi, a lor ('rati ai naibii!) La "lor" ma refeream :) Asa ca, La muti ani! Romaniaaaa! La multi ani Europa! La multi ani FMI!

    Erata: sunt doar 3 (trei) "o". mereu imi scapa unul in plus. E, amintiri!

    RăspundețiȘtergere
  14. GS
    Dacă am să-ţi "îngădui" libertatea cuvîntului mă contrazic :))
    Ţi-ai făcut leapşa cu "asupra de măsură" cum se spune :D
    Şi da, de ce să nu-i dai sfaturi lui Geoană? Poate i-ar prinde bine.

    RăspundețiȘtergere
  15. GS
    Mulţumesc, la mulţi ani şi ţie şi... la toţi! :D
    Ai putea să pui urarea asta cu "la mulţi ani FMI" ca postare pe blog :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Am de multe ori senzaţia că oamenii care au murit în decembrie 89 au murit de pomană... Iar Sybilla sigur nu e caz izolat. Pe data de 21 septembrie,în jurul orei 13,15 am avut o discuţie cu unul din indivizii care se ocupă cu paza şi securitatea magazinului în legătură cu nişte comentarii de-ale mele mai acide făcute pe blogul personal şi un blog sub acoperire care semăna cu al meu.Tipul a fost colonel de securitate pe vremea lui Ceauşescu. În timp ce ne "învîrteam" unul în jurul celuilalt, în încercarea de a mă impresiona mi-a mărturisit că el se ocupa cu cenzurarea scrisorilor care mergeau în străinătate înainte de decembrie 1989. Nu ştiu ce şanse am ,dar sunt decis să-l demasc,să-l termin. Nu contează că în magazin se fură ca-n codru, că tensiunea creşte încet-încet în rîndul lucrătorilor, pentru idioţii din conducere marea grijă e ce se comentează pe internet...
    În urma raportului făcut de colegul meu fost securist "băieţii" au făcut o descindere la mine acasă,mama ajungînd în pragul infarctului iar eu a trebuit să întrerup o frumoasă corespondenţă cu o fată din Germania de Est.
    Poate am fost un pic confuz, dar sper să înţelegi cam ce am vrut să scriu... :)

    P.S. : La mulţi ani România!

    RăspundețiȘtergere
  17. Da, înţeleg şi nu-mi place deloc. Dar de ce postezi anonim? Ar trebui să şterg comentariul, noroc că ştiu cine eşti.

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu o uiagă de Jack Daniels? ... :)

    RăspundețiȘtergere
  19. La Mulţi Ani, Româncuţă de ispravă ! La Mulţi Ani, România !
    http://www.youtube.com/watch?v=sEObN90aIU4
    Respecte, d-na Lucia Verona,
    Sibilla

    RăspundețiȘtergere
  20. Sibilla, mulţumesc, la mulţi ani!
    La mulţi ani, România!

    Adrian SM
    Sau Chivas :)

    RăspundețiȘtergere
  21. si eu ma gandesc la plecat, daca iese tot asta. ar fi singurul motiv pentru care i-as multumi, ca mi-a dat un motiv serios pentru un pas inainte. nu stiu unde ar duce si pana cand, dar va fi irespirabil aici. dar mai trag nadejde ca nu pot ei fura cat putem noi vota...

    RăspundețiȘtergere
  22. Mădălina
    Şi eu sper că vom fi mai mulţi decîte ei la vot.

    RăspundețiȘtergere
  23. De ce NU Basescu
    Pentru trivializarea notiunii de intelectual :)
    http://www.newyorker.com/online/photocontests/cartoonkit_desertisland/entry500567280?nextId=500567126

    RăspundețiȘtergere
  24. Doamna Lucia Verona,

    Motivul principal pentru care nu am mai postat in ultima vreme este acela ca nu va impartasesc furor-ul antibasescian. Nici eu nu-l agreez pe individ, insa deosebirea este ca eu am alergie (la fel de mare) si fata de ceilalti. Ba ca sa merg cu onestitatea pana la capat, pentru mine daca exista un rau absolut in politica romaneasca postdecembrista acela poarta numele de Ion Iliescu.
    Desi n-am sa votez, va marturisesc (helas) ca as prefera sa navighez pe corabia beata a lui Basescu, decat Corabia nebunilor (care ar oferi printre altele satisfactia becalilor, vadimilor, ciuvicilor, ciutacilor, hrebenciucilor et comp).

    RăspundețiȘtergere
  25. Eu stau si cantaresc de saptamani bune daca e bine sa merg la vot sau nu, si daca merg, cu cine sa votez. N-am reusit sa ajung la nici o concluzie. Singurul lucru sanatos pe care l-as putea face e sa aleg sa nu merg la vot, sau daca merg sa fac vot nul. Basescu nu e bun din diferite motive, ce-i drept, mai putine decat are Geoana. Daca ilvotez pe Basescu aleg sa avem parte de aceiasi prosti prin ministere si pe la functiile de conducere, care sa traga bani cu nemiluita si din piatra seaca. Daca il votez pe Geoana o sa fie la fel, ba aduce chiar mai multi prosti decat are Basescu. Pe langa acestia vin si cei 3 moguli incontestabili: Vantu, Voiculescu si Patriciu, oameni in stare sa distruga tot ce a mai ramas si n-a fost distrusi de sleahta lui Base. Daca il votez pe Basescu se alege praful de tot, daca il votez pe Geoana se alege praful si mai tare.
    Acum intreb si eu ca cetateanul turmentat: "Eu cu cine votez?". Pe cuvant, asemnea ganduri te fac sa te imbolnavesti de nervi. Vrei sa ai simt civic si sa te duci la vot, dar stii ca daca iese oricare din ei se distruge si farama de omenie din tine.

    RăspundețiȘtergere
  26. @Valive
    Văd că ai înghiţit gogoaşa cu mogulii. E o prostie!
    Dacă stai bine cu nervii şi crezi că mai rezişti cinci ani - sau mai mult - de scandal permanent, rămîi acasă.
    Dacă nu, votează împotriva lui Băsescu. Nu spun că totul va fi perfect cu Geoană. Dar vom avea şansa de a trăi într-o ţară normală.

    @El Desdichado
    Chiar mă întrebam de ce ai dispărut de pe-aici! De unde vezi tu "furor"? Da, sunt împotriva lui Băsescu de mulţi ani, încă dinainte să devină preşedinte. Şi ştiu cît de periculos ar fi dacă ar mai cîştiga o dată.
    Aş vrea să stăm de vorbă o dată pe îndelete, la o cafea, să vedem cum e cu răul absolut care ar fi, după tine, Ion Iliescu, un om la care eu ţin foarte mult!
    Nu încerc să te conving, sunt sigură că te vei convinge singur la un moment dat.

    @babydac
    Da, de acord cu tine.

    RăspundețiȘtergere
  27. Va urmaresc ca si inainte, insa astept sa treaca perioada politica, pentru ca mi se pare ca politicul s-a hipertrofiat peste masura in zilele noastre, devenind obscen (a la maniere de Baudrillard).
    Va marturisesc ca urmarind ce se intampla in societatea romaneasca, am devenit un om lipsit de orice speranta si ca am ajuns la concluzia ca Romania este un proiect esuat. Cred proiectul Romaniei moderne inceput de pasoptisti este acum -dupa mai bine de 150 de ani -un fiasco. Nu avem nici acum institutii serioase, nu avem o clasa politica onorabila, societatea romaneasca este una a barbariei in mare masura. Dumneavoastra spuneti ca veti pleca in cazul in care Basescu o sa fie reales, eu m-am decis sa plec oricum, pentru in Valahia puturoasa nu o sa fie niciodata bine.

    RăspundețiȘtergere
  28. El Desdichado
    Vezi, eu n-aş spune niciodată "Valahia puturoasă". Iar binele este relativ. Ca şi răul. Dar poate ne întîlnim înainte de a pleca şi discutăm despre toate astea. Eu sper, totuşi, să nu fiu nevoită să plec.

    RăspundețiȘtergere
  29. ''Valahia puturoasa'' nu-mi apartine, este o sintagma preluata de la Petre Pandrea, dar cred ca stiti asta.
    Daca sondajele reflecta realitatea, nu aveti de ce sa va pregatiti bagajele. Oricum, indiferent de rezultatul alegerilor si de deciziile legate de plecare, sper sa avem ocazia sa bem o cafea.: )

    RăspundețiȘtergere
  30. El Desdichado
    Uite că nu ştiam! :) Dar tot nu sunt de acord, indiferent cine ar fi spus-o.
    Nu ştiu cît de corecte sunt sondajele, dar o cafea vom bea cu siguranţă.

    RăspundețiȘtergere
  31. Adevarul e ca mai mult de jumatate din oameni s-a saturat sa vada cum isi spala oamenii politici rufele in public. Am ramas fara speranta si vedem oripilati cum se transforma totul intr-un joc dement de clovni. Oricum, cine va fi ales va avea mult mai putine voturi decat au fost in primultur.

    RăspundețiȘtergere
  32. Valive
    Dacă rămîne Băsescu, mizeria şi scandalul vor continua. El le stimulează. El le generează.
    Cu echipa Geoană-Johannis-Antonescu sunt şanse de linişte şi normalitate.

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!