luni, 23 noiembrie 2009

Ce-am înţeles eu după primul tur

  1. Alegerile din 22 noiembrie au fost cele mai puţin democratice din istoria postdecembristă a României. Candidaţii nu au avut şanse egale, ba mai mult, li s-a şi spus că trei dintre ei sunt mai egali decît ceilalţi. Reacţia societăţii civile a fost slabă, aproape inexistentă.
  2. Au fost alegerile cu cele mai multe încercări de fraudă - sau cel puţin aşa reiese din numărul mare de nereguli semnalate în tot cursul zilei.
  3. Se vede treaba că, oricît de supăraţi ar fi pe politicieni, oamenii votează politic. Procentajul mic - ciudat de mic - al lui Sorin Oprescu demonstrează că discursul anti-sistem nu convinge, iar ideea de preşedinte independent e mai puţin seducătoare decît pare la prima vedere. În fine, faptul că nu l-au votat bucureştenii este foarte semnificativ.
  4. Procentajul ciudat de mic al lui Kelemen Hunor ar trebui să dea de gîndit. Îşi mai controlează UDMR electoratul?
  5. Marele cîştigător, deşi nu intră în turul doi, este Crin Antonescu - a reuşit să aibă un electorat "al lui", care depăşeşte electoratul PNL. Asta îi măreşte capacitatea de negociere cu alte partide şi îi consolidează poziţia în propriul partid.
  6. Mircea Geoană nu este un candidat spectaculos, aş zice chiar dimpotrivă. Dar el ştie asta şi chiar pe asta a mizat. A reuşit, ceea ce mulţi nu credeau, să ia un procentaj aproximativ egal cu al partidului, ceea ce spune multe şi despre el şi despre PSD.
  7. Maşinăria de partid contează foarte mult. Organizaţiile din teritoriu ale PD-L şi PSD s-au mobilizat şi rezultatul se vede. Şi PNL s-a mobilizat, dar nu are forţa celorlalte două. 
  8. Băsescu poate fi învins. Dar nu se va lăsa dus de la Cotroceni fără o luptă crîncenă, în care vor fi folosite toate armele, convenţionale sau nu şi toate autobuzele din România şi ţările vecine. 
  9. Se aude, se vorbeşte, se şopteşte că Băsescu va încerca să învie alianţa D.A. Am prevăzut asta încă de acum o lună. Nu cred că votanţii lui Crin Antonescu ar fi prea încîntaţi.
  10. În mod firesc, pînă acum campania a fost strict politică. Domnii Geoană şi Antonescu  au spus unul despre celălalt destule lucruri neplăcute, ca să folosesc un termen blînd. E posibilă o conciliere, o colaborare pentru turul doi? Fireşte, doar sunt oameni politici, nu domnişoare de pension. Nu se vor iubi, nu vor fi neapărat cei mai buni prieteni, dar nici nu e nevoie.
Concluzii? Le aştept de la voi. Eu mă duc să votez. Pentru noul preşedinte al Uniunii Scriitorilor.

7 comentarii:

  1. Nici nu stiu ce as mai putea completa ca ai spus tot. Iar daca vrei in plus o reactie de la liberali, iti spun ce scrie Mihai Voicu la el pe blog: "Nu stiu ce decizie va lua azi PNL dar stiu ca eu nu voi vota cu Basescu". E clar, nu? :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna dimineata Lucia. astept sa vad pe cine ati votat, desi nu sunt votant astazi am si eu simpatiile mele sau antipatiile. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Geoană mi se pare că a mizat pe o atitudine mai sobră considerând că ne-am cam săturat de spectacolul de circ oferit de Băsescu şi PDL. Antonescu mi s-a părut, nu ştiu de ce, un pic romantic.. :) Pe Oprescu l-am văzut un fel de Băsescu ceva mai şlefuit. Sper să nu se supere dom. doctor.. :) Interesante mi se par procentele obţinute de Vadim Tudor în condiţiile în care a fost destul de puţin "vizibil" în campania electorală.

    RăspundețiȘtergere
  4. Geoana zice ca-l vrea pe neamt, deci sunt sanse de impacare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Lilick
    Da, e clar, e bine, sper să şi iasă liberalii la vot. Şi cred că vor ieşi, majoritatea sunt destul de motivaţi.

    Cody, a ieşit Manolescu din primul tur.

    Adrian SM
    Geoană a avut inteligenţa de a nu intra în jocul lui Băsescu. Sper să reuşească în contimuare.
    Vadim are un nucleu dur de votanţi şi asta s-a văzut. Oprescu nu are, s-a văzut şi asta. Iar Crin Antonescu, deşi nu mi se pare destul de pregătit pentru preşedinţie, s-a descurcat foarte bine.

    Oana, cu atît mai bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. am vazut si pe canalele de stiri. ei, asta e

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!