joi, 8 octombrie 2009

Herta Müller a luat Premiul Nobel!


Scriitoarea germană originară din România Herta Müller a primit azi Premiul Nobel pentru Literatură.
Citiţi ce zice Le Monde.
Iar aici, citiţi ce scriam eu acum patru ani despre cartea Hertei Müller "Este sau nu este Ion":
„Herta Müller îşi scoate de sub pat, de sub cap, plaiul cu boi, ia forfecuţa de unghii şi harşt taie cuvinţele, le pune în mojar şi face colaje, montaje, blocuri cu multe etaje în absurdistan unde urmuz e căpitan şi limba română se unduieşte sub răsfăţuri germane ca o cadînă”. Am citat spusele poetei Nora Iuga despre poeta Herta Müller şi volumul ei „Este sau nu este Ion”, apărut la editura Polirom. Este o minunăţie de carte, te cam lasă fără cuvinte, fără respiraţie, este o carte nu numai de citit, dar şi de văzut şi de auzit. De văzut, pentru că poemele sunt viu colorate, cuvintele decupate şi lipite, au şi poze, iar de auzit pentru că volumul este însoţit de un CD în lectura autoarei, care deşi trăieşte de mulţi ani în Germania, scrie (şi) româneşte. Jocul de-a poezia, jocul de-a cartea „fură” ochii cititorilor la prima vedere, dar poezia îşi impune, tulburătoare, cu gravitate şi în acelaşi timp cu seninătate, prezenţa.

14 comentarii:

  1. M-am bucurat, ma bucur, mi-am comandat acum la Polirom volumul "Este sau nu este Ion" si romanul "Animalul iubirii".

    De ce nu or avea unii puterea sa se bucure, insa? Saboteaza si aceasta realizare:caaaa nu e romanca sau caaaa scrie in germana. Pentru Dumnezeu, a trait 30 de ani in Romania, s-a nascut aici, vorbeste perfect romaneste (de la 22 15, pe TVR1, joi, e in reluare o emisiune cu ea). Sa ii citim cartile si sa fim mandri, punct!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mădălina Ionescu
    N-am cunoscut-o prea bine, deşi am întîlnit-o. Acum... vreo 25 de ani, cred. Am voie să mă bucur că mi s-a întîmplat să stau cu ea la masă? Eu mă bucur. Dar, da, am văzut că bucuria nu e generală, ceea ce mă duce cu gîndul la două animale mitologice: vulpea cu strugurii şi capra vecinului.

    RăspundețiȘtergere
  3. O femeie frumoasă,talentată,inteligentă! Să ne trăieşti,Herta Müller!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mălina Aniţoaei
    Da, e Herta e o scriitoare foarte bună.

    RăspundețiȘtergere
  5. De Hertha Müller am auzit la Europa Libera.Scria articolecritice la adresa regimului Ceausescu. Din pacate nu am cunoscut activitatea ei ca scriitoare,dar prin faptul ca a primit premiul Nobel a demonstrat ca e o scriitoare buna si nu putem decat sa o felicitam.Si de asemenea sa confirmam din nou trista constatare ca nu stim sa ne pastram si sa respectam propriile valori.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu va suparati pe mine, dar..mie nu imi spune nimic dna Herta Muller - adica ca romanca... Probabil ca este o scriitoare buna, sigur s-a nascut in Romania -dar ea este nemtoaica, dupa "vorba, dupa port" adica dupa parinti, dupa alegerea personala, dupa loc de viata si trai...

    Personal, contiunui sa cred ca avem scriitori foarte buni, romani 100%, dar care, poate tocmai din acest motiv, ca sunt romani, nu sunt tradusi, cititi, cunoscuti de aceia care aleg sau propun aceste premii Nobel.
    Continui sa cred in scriitori romani comparabili cu cei "straini", daca nu chiar mult mai buni decat cei care au castigat acest premiu pana acum - si nu pot sa "pun" in rafturile bibliotecii mele din suflet si din minte, imaginea dnei Muller-romanco-germana - castigatoare a Premiul Nobel, alaturi de Mihail Sadoveanu-roman-scriitor sau, pentru a ramane in realitate, Petru Popescu - roman - scriitor-punct. atat. Nu pot. Ierarhia mea (a mea, recunosc si insist asupra acestui lucru) este alta! poate ca am eu alte cerinte, dar dna Muller, stimabila, buna, citita, premiata - NU ESTE scriitorul roman care a castigat premiul Nobel pentru literatuta. pentru mine. asta e.

    Sa fie fericita, toate gandurile bune pentru domnia sa si pentru cei dragi, multe carti vandute....dar atat.

    RăspundețiȘtergere
  7. Anca
    Ai dreptate, nici eu nu sunt de acord cu încercarea unora de a revendica acest premiu pentru România.
    În ceea ce priveşte scriitorii români, din păcate nu sunt promovaţi exact cei care ar avea, eventual, şanse. Petru Popescu nu e un exemplu prea bun, dar există alţii - Norman Manea, de pildă.
    Şi nu uita că valoarea literară nu este singurul criteriu pentru acordarea premiului Nobel şi nici măcar cel mai important.

    RăspundețiȘtergere
  8. Adrian SM
    Nu ştim nici să promovăm valorile pe care le mai avem în ţară.

    RăspundețiȘtergere
  9. Lucia,

    recunosc ca nu stiu cine este Norman Manea - lipsa mea! dar promit ca ma informez.

    poate Ana Blandiana?

    da, ai dreptate, nu numai valoarea literara conteaza. nici macar valoarea. aici ma refer la Obama - premiul nobel ...pentru pace???
    da-o-n mama ei de viata!

    RăspundețiȘtergere
  10. Anca, da, informează-te, chiar şi de pe internet. I-au apărut şi cărţi, relativ recent, la Polirom. A luat anul trecut sau acum doi ani Medicis Etranger, considerat o treaptă spre Nobel... dar l-au şuntat ai noştri ca brazii.
    Blandiana? M-aş mira.
    Cu Obama ai dreptate, mi se pare cam mult!
    Dar ştiai că Winston Churchill a luat premiul Noble pentru literatură?

    RăspundețiȘtergere
  11. Ceausescu era mai indreptatit sa ia premiul Nobel pentru pace decat Obi... :)

    RăspundețiȘtergere
  12. :) Am glumit, dar sigur nu-i dadeam lui Obi Nobelul.

    RăspundețiȘtergere
  13. Adrian SM
    N-ai se unde să ştii ce făceai dacă erai în Comitetul Nobel.

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!