vineri, 21 septembrie 2012

Traduttore...

Nu rimează întotdeauna cu traditore.
Mi-am petrecut această săptămână într-un loc minunat, Casa Traducătorilor, la Balatonfüred, Ungaria. Este o fundație care stimulează traducerea în limbi străine a literaturii maghiare, oferind traducătorilor de pe toate continentele burse și posibilitatea de a locui și a lucra în această casă. O casă  prevăzută cu tot ce trebuie - camere confortabile, bibliotecă imensă, calculator cu conexiune la Internet în fiecare cameră, o bucătărie perfect utilată, o grădină superbă, unde veneau din cînd în cînd musafiri - ba un arici, ba o veveriță... Sub fereastra mea, un smochin mă îmbia cu fructe date în pîrg. La cîteva sute de metri, lacul Balaton, cu lebede, rațe, iahturi...
Invitația a venit cam pe neașteptate, dar mă bucur foarte mult că am acceptat-o. Un seminar de traductologie condus de profesorul George Volceanov, la care le-am vorbit și eu studenților despre viața de traducător în România zilelor noastre. Péter Rácz, președintele fundației, ne-a vizitat de două ori, foarte mulțumit de acest prim seminar de traduceri în limba română. Studenții - Andrei, Alina, Gabriela și Levente - au tradus proză de Karinthy Frigyes, un fragment dintr-o piesă de Molnar Ferenc și multă poezie contemporană. Cîte ceva din realizările lor veți putea citi într-un număr viitor al revistei Luceafărul.
Să nu uit de simpatica administratoare a domeniului, Zsuzsa Bocsor Szamosfalvi, care a avut grijă să nu ne lipsească nimic și să ne simțim cît mai bine.












16 comentarii:

  1. Minunat de frumos! :)
    Vă doresc la cât mai multe astfel de invitaţiuni ungurene. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. @Neliniștitu'
    Ah, da, oricînd cu plăcere.

    RăspundețiȘtergere
  3. Invitaţiuni în tot mai multe locuri minunate !

    RăspundețiȘtergere
  4. Stimată şi fascinantă Doamnă Lucia Verona,
    n-am reuşit, nici după doi ani de căutări, să găsesc "Crima de la jubileu". Am avut noroc, în schimb, cu "Afacerea Clonegate". Felicitări pentru excepţionala carte ! Aveţi o surpriză pe blogul meu.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Şerban Tomşa
    Vă mulţumesc din suflet, e cel mai frumos lucru care s-a scris despre mine. O singură observaţie - cartea, sub titlul "Don Juan şi ceilalţi", a apărut în 1997 în colecţia "Biblioteca Bucureşti". Versiunea 2011 de la Tritonic e o reeditare.
    Cum v-am scris pe blogul dumneavoastră, îmi face plăcere să vă ofer un exemplar din "Crima de la jubileu", fie prin poştă, fie personal, dacă veniţi în Bucureşti.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu vă mulţumesc pentru tot. A fost o bucurie incomparabilă să vă citesc. Nu v-am găsit când am trecut prin Bucureşti ( o fac destul de rar, fiindcă la şcoală am un program de sclav . Sper că vă voi revedea, mai devreme sau mai târziu.
    P. S. Nu vă găsesc adresa de e-mail. :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @Şerban Tomşa
    Vă scriu adresa de e-mail într-un comentariu pe blogul dumneavoastră.

    RăspundețiȘtergere
  8. Evident că abia aştept să citesc "Crima de la jubileu".

    RăspundețiȘtergere
  9. @Şerban Tomşa
    Să sperăm că asta se va întîmpla cît mai curînd!

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna ziua doamna V :)
    Nu stiu daca ati auzit la Balatonfured ca v-am denumit doamna V si domnul V pe domn' profesor :). Ma bucur ca am putut petrece impreuna o saptamana atat de frumoasa in Ungaria.
    As dori sa va intreb ceva, dar nu gasesc nicaieri adresa dvs de email. Va rog sa imi trimiteti un mail pe levi87128@yaoo.com si eu va voi da un replay cu intrebarea :) Multumesc anticipat si un week-end placut, Levente.

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna ziua doamna V :)
    Nu stiu daca ati auzit la Balatonfured ca v-am denumit doamna V si domnul V pe domn' profesor :). Ma bucur ca am putut petrece impreuna o saptamana atat de frumoasa in Ungaria.
    As dori sa va intreb ceva, dar nu gasesc nicaieri adresa dvs de email. Va rog sa imi trimiteti un mail pe levi87128@yaoo.com si eu va voi da un replay cu intrebarea :) Multumesc anticipat si un week-end placut, Levente.

    RăspundețiȘtergere
  12. @Pall Levente
    Îmi pare bine că mi-ai scris. Doamna V şi domnul V? : ))) Drăguţ! Ţi-am trimis un e-mail.

    RăspundețiȘtergere
  13. Foarte interesanta actiunea. Ar trebui sa existe si la noi acelasi lucru.

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!