joi, 3 mai 2012

Originea lumii la Bucureşti?

Renata mi-a dedicat o postare pe care vă invit s-o citiţi. Subiectul e simplu: ce s-ar întîmpla dacă ar fi expus în Bucureşti tabloul lui Gustave Courbet "L'origine du monde"? Ideea i-a venit citind comentariile la postarea mea de luni, despre statuia lui Traian.
Nu sunt întru totul de acord cu ce spune Renata. După părerea ei,dacă tabloul ar fi expus pe o simeză, într-o galerie de artă, nu s-ar întîmpla nimic. Am serioase dubii. Tot ar apărea, cel puţin pe Facebook, dar probabil şi în presă, lamentări ipocrite, glume proaste şi acuzaţii de pornografie fără frontiere.
Nu ar fi prima dată în istoria acestui tablou, care a stat mai mult ascuns decît la vedere. Chiar şi în cabinetul celebrului psihanalist Jacques Lacan, ultimul proprietar al tabloului, "L'origine du monde" era ascuns sub un alt tablou, într-o ramă dublă. Abia din 1995, după ce a intrat în patrimoniul statului francez, tabloul, expus la Musée d'Orsay, poate fi văzut de toată lumea. Şi pe net, desigur. Dar, atenţie, nu pe Facebook, care, dintr-o pudibonderie pe care n-o înţeleg, pune semnul egalităţii între nuditate şi pornografie şi şterge conturile celor care îndrăznesc să afişeze celebrul tablou.

Pentru cei care nu cunosc tabloul, iată pagina muzeului d'Orsay, cu o reproducere şi un scurt comentariu.

5 comentarii:

  1. Silvu ple, Lucia.

    De două zile stau şi mă minunez cât de citită eşti la Buzău, ba chiar şi la Râmnicu Sărat, iar cea mai cunoscută carte a ta pe acolo e „Afacerea Clonegate” . Ca să vezi ce se poate întâmpla când cuiva, care te citeşte, îi trece prin cap să facă legătura între autorul Lucia Verona şi alegerile locale pentru şefia Consiliului Judeţean Buzău.
    Un candidat, Victor Mocanu, preşedinte în ultimele două mandate, a fost clonat. Da, da... a fost clonat, dar clona sa e dispărută. Numai că pe lista de candidaţi există. Buzoienii trebuie să aleagă între doi Mocani, fiecare dintre ei Victor. Dar numai unul e de la Podu Turcului, ca să vezi, care o fi... care o fi??? Ce legătură o fi între Podu Turcului şi Podul de la Mărăcineni... nu mă întreba că nu ştiu. Zău că suntem încă în „crime, scene”, nu se ştie nici măcar cine e L. O. Him.
    Originea lumii la Bucureşti? Nu ştiu.. te rog să mă crezi, ştiu doar că e căldură mare la Buzău!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Bordelezu
    Parcă am auzit de clonarea asta buzoiană. Sil vu ple, crezi că e cazul să cer drepturi de autor? Eventual în numele lui L.O.Him...

    RăspundețiȘtergere
  3. @Lucia

    Biansiur, în numele lui L. O. Him :)

    Şi că aduseşi vorba de originea lumii... Am văzut câteva tablouri din această categorie ale maestrului Ştefan Sileanu. Lucia, te rog să mă crezi, Ştefan Sileanu e unul dintre cei mai buni pictori români ai momentului. Asta se întâmpla cu prilejul vernisajului unei expoziţii la galeria U-Art, prin 2002, 2003. Sentimentul care m-a cuprins atunci a fost ciudat, ca privitor eram atras ca într-o vâltoare de imagine, dar ca oricare dus la fund de apele învârtitoare, simţeam nevoia de a deschide gura şi de a bea cu nesaţ. N-am făcut-o, că eram cu maşina. :)
    Aa, dacă nu ştiai, Ştefan Sileanu e şi el născut pe Valea Buzăului, ca şi Adrian Voicu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Apropierea dintre pictura lui Courbet si statuia lui Traian mi se pare fortata, desi ambele fac trimitere la geneza: pictura lui Courbet la mama universala,la zeita mama, iar statuia la geneza poporului roman. Desi Traian nu si-a trimis legiunile pe aici cu scopul de a genera un nou popor. Una dintre ideile care se desprind din pictura lui Courbet este aceea a diseminarii mamei universale, zeitei mama, in miliarde si miliarde de femei regenerind universul si omenirea in fiecare moment, o, am zice modern, alcatuire a vietii continue din viata discreta, din viata esantion. Statuia lui Traian nu e o lucrare urita, as zice, ca sa fiu onest cu mine insumi, ca se putea si mai rau. Rau cu adevarat este ca ea a fost creata intr-un microunivers bucurestean fara o politica pozitiva privind monumantele, cu statui de referinta mutate de la locurile lor si plimbate de colo - colo, pentru a pune in puncte esentiale ale orasului statui carora timpul, daca nu contemporanii, inca nu le-a confirmat valoarea artistica.

    RăspundețiȘtergere
  5. @dlnimeni
    "Apropierea" a apărut într-un comentariu la un comentariu şi se referă la receptarea operelor de artă, nu la ideile sau mesajul lor. Altminteri sunt de acord, e nevoie de o politică privind monumentele.

    RăspundețiȘtergere

Click pe poză!