tag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post1077788690961210610..comments2023-10-31T10:33:16.651+02:00Comments on Blog, ca sa fiu trendy: Comitetul pentru statua lui Traian. Kommunikat.Lucia Veronahttp://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-44135299445026914972012-05-06T17:24:06.427+03:002012-05-06T17:24:06.427+03:00Problema e ca nu-i un 'stil modern in arta'...Problema e ca nu-i un 'stil modern in arta', ci sunt combinate anumite stiluri antice, intr-un mod destul de nefericit - in rezultatul per ansamblu si in nereusita creare a modelului antic roman. <br /><br />Nudul se explica prin canonul greco-roman, pe care evident autorul a voit sa-l reprezinte (hainele sunt pentru oameni obisnuiti, semi-nuditatea pentru eroi si nuditatea pentru divinitati).<br /><br />Ceva mai detaliat <a href="http://mindporn.org/varia-et-curiosa/statuia-lui-traian-si-muzeul-national-de-istorie/" rel="nofollow">aici</a>, pe langa mai multe indicii legate de reprezentare, intelegem ca in nici un caz nu se inscrie in vreun curect de dupa secolul XIX (desi sunt intru totul de acord cu afirmatia din articol, ca gustul romanilor e, in general, limitat la acel secol).Bogdanhttp://mindporn.orgnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-7557433185843444662012-05-02T12:16:27.972+03:002012-05-02T12:16:27.972+03:00"Nasturele" avea o logica. Era amplasat ..."Nasturele" avea o logica. Era amplasat intr-un unghi care iti permitea sa percepi crucea din toate caile de acces in acea piata asadar era conceput PENTRU ACEL SPATIU. Plimbarea statuilor in alte locuri decat le era destinatia nu face bine. Desi nici nu mai conteaza. Cati din ziua de azi isi aduc aminte ca Gh Lazar, Heliade si Haret se aflau toti unde se aflau pentru faptul ca au fost parintii fondatori ai Universitatii si ai invatamantului modern in Romania? Cati isi pun problema ca superba statuie pierduta azi in cadru, a lui Dinicu Golescu (pe bulevardul ce-i poarta numele) are legatura cu faptul ca pe acolo (mai mult sau mai putin) se cam termina mosia lui? Cati mai stiu ca bulevardul Bratianu avea o statuie a acestuia poate ca amintire a faptului ca acesta locuise pe strada Coltei nr. 23, adica in zona? etc etc. La noi se face intai concursul (vezi monumentul holocaustului) si abia pe urma se cauta amplasamentul si se defriseaza dupa aceea ... Regula de azi e ca nu mai exista regula. Poate de aceea si avem o stema in care acvila nu poarta o coroana pe cap in semn de independenta/autodeterminare a natiunii.ADRIANhttps://www.blogger.com/profile/11179921876623626212noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-91266279997449074302012-05-02T12:06:07.584+03:002012-05-02T12:06:07.584+03:00@Horia Gârbea
Fiecare vede altfel. "Nasturele...@Horia Gârbea<br />Fiecare vede altfel. "Nasturele" se pierdea în imensitatea pieţei Charles de Gaulle, mi se pare că acolo unde e acum arată mai bine.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-32270952411267815902012-05-02T12:00:34.251+03:002012-05-02T12:00:34.251+03:00Figura lui Traian, din profil e foarte reusita>...Figura lui Traian, din profil e foarte reusita> nasul roman, arcadele, lina bărbiei... Din pacate ansamblul e, orice s-ar spune, discutabil. Statuia din Roma s-a şi patinat ceea ce dă bine, asta e încă prea lucioasă. Şi Chelnerul = De Gaulle al lui Spătaru va fi mai bun fără luciu.<br /><br />Cu Nasturele lui Neagu e altceva... el a fost plasat greşit (la nivelul solului) şi mutat şi mai greşit. Dar avea un efect de lumină pe care eu l-am văzut de multe ori, trecînd zilnic pe acolo. El trebuia privit dimineaţa dinspre Arcul de Triumf. Acum... adio, acolo unde e pus, spre Şos Nordului.Horia Gârbeahttps://www.blogger.com/profile/01840004557320829547noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-7067505685784791372012-05-02T11:49:48.961+03:002012-05-02T11:49:48.961+03:00@ADRIAN
De acord, amplasamentul e foarte important...@ADRIAN<br />De acord, amplasamentul e foarte important. Chiar această statuie, adică replica ei, la Sevilla e pe un postament înalt, ca o coloană şi arată foarte bine. Să vedem unde va fi reamplasată varianta de pe trepte.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-60473068092854630502012-05-02T11:32:08.439+03:002012-05-02T11:32:08.439+03:00A expune un tablou intr-un muzeu, fie el precum Or...A expune un tablou intr-un muzeu, fie el precum Orasay nu e totuna cu a pune o statuie pe treptele postei (azi muzeu), in plin spatiu public unde nu ai de ales daca vrei sa o vezi sau nu. Eu astept glumele viitoare caci orice obiect de acest tip are la un moment dat un lustru pe anumite parti (ba ca e un caine la metroul din Moscova ba ca e un mistret intr-o piata la Florentei). Astept sa vad preferintele - pentru partea posterioara sau pentru partea frontala.<br />Altfel, in ultima vreme excelam in obiecte controversate care capata imediat nume destul de adecvate "Teapa lui ..", "Nasturele", "Ospatarul". Nu numai la Bucuresti. La Sebes e o statuie a lui Menumorut unde nu deslusesti daca eroul calareste calul sau invers, Avram Iancu la Cluj pe un stalp, cu o a atitudine care sugereaza ca spune "stati linistiti la locurile voastre!". Pana si Maniu in Piata Revolutiei e grotesc in pozitia lui actuala, ca un milog infrant ceea ce nu era cazul. Mai ales cand cineva in anii trecuti a avut "inspiratia" sa puna pe soclu, intre picioarele personajului, o placuta cu inscrisul "Partidul National Taranesc ...". Inainte se studia amplasamentul si relatia cu privitorul, era o oroare sa asezi un personaj istoric, caruia trebuie sa ne inchinam, cu picioarele desfacute si cu zona intima aproximativ la nivelul ochiului ... despre asta este vorba. Pana si cea mai reusita lucrare - bustul lui Coposu - are o deficienta de amplasament caci toata lumea se amuza facandu-i poze din unghiul din care ar parea ca umerii sunt sprijiniti pe blocurile de jos din Piata Palatului. Era un banc pe care ni l-a spus ghidul la Budapesta in 1983 in relatie cu statuia lui Lenin de acolo, care avea un masiv de piatra in spate. Eram copil dar imi aduc aminte motivul: "ca sa nu-i poata nimeni da un sut in cur" :))ADRIANhttps://www.blogger.com/profile/11179921876623626212noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-73995169322766939862012-05-02T10:13:41.003+03:002012-05-02T10:13:41.003+03:00@renata
Da, scrie :)))
@Neliniştitu'
Sa va san...@renata<br />Da, scrie :)))<br />@Neliniştitu'<br />Sa va san dir.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-7267727467258841062012-05-02T10:08:57.826+03:002012-05-02T10:08:57.826+03:00Deci, e o conspiraţie, până la urmă...Deci, e o conspiraţie, până la urmă...Neliniştitu'http://blog.adrianvoicu.ro/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-4844575855933628192012-05-02T06:25:04.216+03:002012-05-02T06:25:04.216+03:00O văzusem pe net, Lucia, pe căţeaua premergătoare ...O văzusem pe net, Lucia, pe căţeaua premergătoare statuii, înainte să scriu despre. Aia da, aia îmi place! Deşi e mai pirpirie (normal, că n-avea stăpân, n-o luase nimeni în braţe), aia e o reprezentare mai onestă a noţiunii de căţel. Ba e chiar mişto ideea de animal cu două corpuri şi un singur cap, opus balaurului cu două capete. E de bine! E ca în ştiinţele oculte, faza cu corpul astral...<br />Cât despre pictura lui Courbet, mi-ai dat o idee. :) Poate scriu după amiază pe blog ce cred eu că s-ar întâmpla dacă ar fi expusă în Buc. :))renatahttps://www.blogger.com/profile/13622036369198267938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-30500855632013318592012-05-02T01:06:52.270+03:002012-05-02T01:06:52.270+03:00@impricinatul
Sigur, ipocrizie a mai fost şi va ma...@impricinatul<br />Sigur, ipocrizie a mai fost şi va mai fi. Mă întreb care ar fi reacţia dacă s-ar expune în Bucureşti tabloul lui Courbet "L'origine du monde"... De fapt, nu mă întreb, e foarte clar.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-33629864121349402812012-05-02T00:45:15.679+03:002012-05-02T00:45:15.679+03:00in sfarsit, o dicutie echilibrata despre statuia a...in sfarsit, o dicutie echilibrata despre statuia asta... chiar nu ma gandisem la omul vitruvian, dar bag sama ca e corecta comparatia.<br />cat despre pudibonderie... smecherii astia de critici au voie doar ei s-o ia pe aratura.<br />in fine, nu suntem primii ipocriti.impricinatulhttp://sebastian-corn.tapirul.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-25388424335086675652012-05-01T23:11:23.933+03:002012-05-01T23:11:23.933+03:00@Simona Ionescu
Nu ştiu de ce nu se afişează comen...@Simona Ionescu<br />Nu ştiu de ce nu se afişează comentariul tău, aşa că îl redau aici, cu ghilimele: <br />"Am aceeasi parere ca dl Horia Garbea, deci nu mai contruiesc aceeasi idee cu alte fraze. Ca noutate, am aflat de la un fost coleg (ancorat ani buni in Spania), Horia Barna, ca la Sevillia a fost amplasata o replica a acestei statui in anul 1993. Am vazut si poza. Traian e pus pe un soclu foarte inalt, cu fata spre apa si fundul spre aleea publicului. N-o fi aceeasi statuie, returnata de spanioli?"<br />Nu cred, mai ales că este una şi la Roma.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-62544899115730289442012-05-01T22:03:32.183+03:002012-05-01T22:03:32.183+03:00Adicatelea Ulpius e depasit:
http://2.bp.blogspot....Adicatelea Ulpius e depasit:<br />http://2.bp.blogspot.com/-kzn7t30q3SE/T5Vsf1A3FdI/AAAAAAAACD0/fi0dWU47Z88/s1600/Traian_Braila.jpgADRIANhttps://www.blogger.com/profile/11179921876623626212noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-75849846915921212152012-05-01T22:01:15.533+03:002012-05-01T22:01:15.533+03:00Este vorba deci despre Marcus Pulius Nerva Traianu...Este vorba deci despre Marcus Pulius Nerva Traianus ...ADRIANhttps://www.blogger.com/profile/11179921876623626212noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-72469618475986114222012-05-01T16:24:00.695+03:002012-05-01T16:24:00.695+03:00@renata
Mie îmi place jivina:) Poţi s-o vezi la Ho...@renata<br />Mie îmi place jivina:) Poţi s-o vezi la Horia Gârbea, înainte să fi pus împăratul mîna pe ea: <a href="http://horiagarbea.blogspot.com/2012/05/statuia-lui-traian-premergatoarele.html" rel="nofollow">Statuia lui Traian. Premergătoarele</a>Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-91901210867336385902012-05-01T14:33:31.111+03:002012-05-01T14:33:31.111+03:00Statuia e perfectă. Artistul se pricepe la corpul ...Statuia e perfectă. Artistul se pricepe la corpul omenesc. Deşi l-a jughinit pe Eminescu în ultimul hal, aici şi-a scos pârleala. Jivina care levitează e cumplită.renatahttps://www.blogger.com/profile/13622036369198267938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-75609548071642872262012-05-01T13:31:25.461+03:002012-05-01T13:31:25.461+03:00@matilda
Dragă Matilda, chiar nu la acela mă gînde...@matilda<br />Dragă Matilda, chiar nu la acela mă gîndeam, ci la celălalt. Dar ai dreptate: aşa cum spune Andersen, împăratul e gol.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-75115538848510506562012-05-01T12:42:29.745+03:002012-05-01T12:42:29.745+03:00Vorbim despre acel Traian care eutanasia câinii ? ...Vorbim despre acel Traian care eutanasia câinii ? Cam aşa pare. <br /> Se dovedeşte că exclamaţia " Împăratul e gol! " nu-i numai o poveste.matildahttp://matilda-altfelderespirari.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-89851153181147173942012-05-01T11:01:40.898+03:002012-05-01T11:01:40.898+03:00@dlnimeni
Amplasamentul e provizoriu, din cîte am ...@dlnimeni<br />Amplasamentul e provizoriu, din cîte am citit. Şi nu cred că personalităţile istorice trebuie tratate "de o manieră mai conformistă". Nici mai neconformistă. Este libertatea artistului de a alege ce şi cum. Şi, desigur, libertatea noastră de a aprecia sau nu.Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-53705722035260079272012-05-01T10:51:39.587+03:002012-05-01T10:51:39.587+03:00Un om de serviciu (leafa mica, nu are bani sa se i...Un om de serviciu (leafa mica, nu are bani sa se imbrace) dintr-un institut romanesc de biologie care duce in brate, la gunoi, rezultatul unui experiment genetic nereusit. Mai degraba asa, decit hispanicul imparat Traian. Dna Verona, sa stiti ca unii dintre noi gusta ( la figurat) si arta secolelor XX, XXI si chiar XXII. Insa nu suntem cu nimic vinovati ca prostul gust navaleste in valuri si nu avem nici obiceiul francezilor de a premia tot ceea ce nu inteleg in arta, de teama de a nu fi luati drept prosti. Un cunoscut de-al meu a fost nu cu multi ani in urma membru in comisia monumentelor si a reusit sa ma "sperie" cu propunerile artistilor de reconsiderare a eroilor neamului: de exemplu, propunere de statuie ale lui Stefan cel Mare care arata ca un ftizic. Spre insatisfactia unui tip de modernisti, personalitatile istorice trebuie tratate de o maniera mai conformista, altfel, ca si hirtia, pinza, bronzul si piatra suporta orice. Si cu amplasamentul am niste obiectii, din moment ce citeva statui importante au fost duse de la locurile lor si amplasate, prin grija dlui Oprescu, la gramada, in timp ce acest Traian e pus in buricul tirgului.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-24633366909980095692012-05-01T09:25:03.760+03:002012-05-01T09:25:03.760+03:00@Constantin Gheorghe
Să ne rîdem :)))
@Horia Gârbe...@Constantin Gheorghe<br />Să ne rîdem :)))<br />@Horia Gârbea<br />E bine, zic eu, că nu ne lasă indiferenţi. Cît despre nuditate... Ce scandal a provocat Rodin cu machetele pentru statuia lui Balzac!Lucia Veronahttps://www.blogger.com/profile/04396311156166041025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-19792975169604350662012-05-01T08:50:44.084+03:002012-05-01T08:50:44.084+03:00Ceea ce e rău la "statuă" e că provoacă ...Ceea ce e rău la "statuă" e că provoacă involuntar şi spontan rîsul. Ceea ce alte statui, de ex. Heliade Rădulescu fost la Universitate sau Maniu de Spătaru sau Moise de Michelangelo, nu fac! Este opera unui artist eminent: vezi monumentele Eliade şi Ţuţea, dar... şi Messi ratează. <br /><br />Gorduz a mai tratat lupoaica în combinaţie cu steagul dacic, e pantentul lui. Nu era însă atît de hilară. Deşi simbolul e prea la vedere, la prima mînă. Lipirea pe împărat a intervenit ulterior. Apoi lupoaica Romei are sens prin Romulus şi Remus, care evident că nu puteau fi prezenţi în context. Altfel, dacă nu e lupoaica "lor" poate fi una oarecare sau un maidanez etc.<br /><br />Ideea nudităţii împăratului nu e nici ea fericită. Cum ar fi să-i vedem pe Nelson în Trafalgar sau pe Maria Tereza la Viena fără ţoale? Există nudităţi decente: David sau atleţii greci. Altele indecente.Horia Gârbeahttps://www.blogger.com/profile/01840004557320829547noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4676687196528270502.post-87296432429541827902012-05-01T06:43:50.930+03:002012-05-01T06:43:50.930+03:00O, da! Nu mă pot opri din râs! De fapt, tot scanda...O, da! Nu mă pot opri din râs! De fapt, tot scandalul este unul politic. Pentru că în faţa Patriarhiei e un popândău constipat, statuia bietului Serban Cantacuzino, care n-a stârnit "indignarea" nimănui, deşi este o oribilitate. De ce? Pentru că n-a fost "dezvelită" de Oprescu. Aici, în ţara asta tembelă, se judecă după cele mai bizare criterii. <br />Eu nu am spus că-mi place, sau că nu-mi place. Dar ideea este interesantă, şi locul în care a fost dispusă este cum nu se poate mai bine aleas. Perceperea unei opere de artă e cât se poate de subiectivă. Dar, obiectiv vorbind, sunt reuşite şi rateuri, indiferent de percepţie. Ăsta nu este un rateu. Rateuri sunt "Popândăul" şi "Bălcescu", acesta din urmă străjuit de două semeţe tunuri anti-tanc! <br />Bun, asta e! Să ne râdem, deci!Constantin Gheorghehttps://www.blogger.com/profile/15133047399340658745noreply@blogger.com